Transport er en stor bidragsyter til norske klimagassutslipp. Hva er de viktigste årsakene til utslipp? Hva kan vi gjøre for å redusere utslipp fra transport? Dette er to av de viktigste spørsmålene vi må svare på for å løse et av vår tids største klimautfordring.
SINTEF har på oppdrag fra Statens vegvesen utviklet en energimodell for å kunne gjøre detaljerte beregninger av mobilitetsbasert energiforbruk i transportsektoren. Energiforbruk er avgjørende for drivstofforbruket til et kjøretøy, og en kan dermed avlede klimagassutslipp fra beregningene ved hjelp av kjente sammenhenger.
Energi, drivstofforbruk og utslipp blir ofte uttrykt som gjennomsnittstall i utredninger av klimagassutslipp fra transportsektoren. Ser man på store nok områder kan dette være den enkleste fremgangsmåten, men man mister muligheten for å lokalisere detaljerte årsaker til problemet siden det er en rekke faktorer som kan påvirke energiforbruket til et kjøretøy.
Energimodellen tar hensyn til veg-, kjøretøy- og sjåføregenskaper, og i tillegg trafikkbelastning. Alle disse påvirkningene kan deles inn i detaljerte faktorer som vil variere mye i et stort transportnettverk. Det er også samvariasjon mellom faktorene, noe som øker kompleksiteten.
Basert på de fysiske egenskapene ved både motor og veg
Designet for å enkelt kunne ta imot data fra nye kilder
Inkluderer en forventet fremtidig kjøretøypark som kan endres ut fra endringer i teknologi og politiske mål.
Optimalisert for kjøring på store datamengder
Kan brukes fra flere ulike verktøy som en standardisert måte å beregne fart, energi og utslipp
Har tre forhåndsdefinerte sjåførprofiler, og kan tilpasses flere
Energimodellen for lette kjøretøy ble utviklet i prosjektet "Kjøretøybasert beregning av fart, energi og utslipp", på oppdrag fra Statens vegvesen.
Les merFartsmodellen for tunge kjøretøy ble utviklet i prosjektet "Fartsmodell for næringslivets transporter", på oppdrag fra Norges forskningsråd.
Les merFokus på fremtidens transportløsninger og kunnskapsbasert beslutningsstøtte for samferdselsinvesteringer.
© Copyright SINTEF